Audi 80 2.0 E 90pk (1994) review - AutoWeek

2021-12-23 01:21:06 By : Mr. Mr. Larry

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stel, je zoekt gewoon betrouwbaar en duurzaam vervoer, wilt lekker zitten en sturen, gas geven en remmen wanneer dat aan de orde is en bedaard van A naar B kunnen snorren. Voor zulke lieden is er de Audi 80. Toen ik deze auto zeven jaar geleden kocht, stond ik er financieel wat steviger voor dan vandaag de dag. Als zzp-er is er veel concurrentie en sommige opdrachtgevers hebben de tarieven enorm verlaagd. Daarom werk ik er ook weer bij in de productie. Stond de Audi vroeger wel eens twee weken stof te vangen onder een boom, nu ga ik er al gauw drie a vier keer per week mee op pad of naar mijn werk. De oude kar houdt zich verrassend goed en kost me de laatste jaren weinig (afkloppen!) aan onderhoud en reparaties. Het scheelt uiteraard wel dat ik regulier onderhoud zoveel mogelijk zelf doe. Tot mijn verrassing kun je met deze auto's redelijk zuinig rijden. Toen ik 'm kocht waren de fabrieksopgave van 1 op 11,5 en de wat hogere wegenbelasting mijn voornaamste bezwaren. Ik rijd echter vrij weinig, hooguit 11.000 km per jaar. In de praktijk haal ik bij langere ritten 1 op 13,5, ook als daar stukken stadsverkeer bij zitten. Langzamerhand komt er een soort van klassiekerstatus n zicht. Op zich doe ik het niet zo gek. Ik heb deze auto nu zeven jaar en betaalde er destijds zo'n 1700 euro voor, inclusief inruil van mijn oude Mazda. Er zijn dingen vervangen, vooral typische slijtagedelen, zoals uitlaat, brandstofpomp, remmen, banden en dynamo en een keer zeer ernstig: de originele motor. Dat is zeer ongebruikelijk bij dit type, maar daarover later meer. Wat wel scheelt is dat ik kleine klusjes steeds vaker zelf of met hulp van een kundige ex-monteur doe. De meeste Audi 80's type B3 en B4 hebben veel kilometers gereden. Drie ton lijkt geen enkel probleem en mits goed onderhouden zijn ze vaak nog in mooie staat. Veel jongere Audi's hebben ook al ruim twee ton gelopen, maar je betaalt dan nog wel de hoofdprijs. Aanvankelijk had ik een andere Audi 80 op het oog. Bij een Zeeuwse dealer stond een mooie 2.0 66 kw uit begin 1992. Reed heerlijk, maar ik moest wekenlang bellen voordat ik de auto eindelijk kon komen bekijken en testen. Ook werd ik aan de balie niet erg vriendelijk te woord gestaan. Over de onderhoudsgeschiedenis en wat bv rijklaar maken inhield konden en wilden ze me niets vertellen. Gezien de communicatie had ik er weinig vertrouwen meer in. Voor 350 euro meer kocht ik dus deze auto, die ook bijna drie jaar jonger en meer naar mijn zin was. De km-stand was toen 197.000. Mijn Mazda 323 uit 1993 ruilde ik in, na acht jaar probleemloos(!) rijden. Roest deed de wagen helaas langzaam de das om. De Audi voelde onmiddellijk vertrouwd, prettig en solide aan en de bediening gaat als vanzelf. Kortom, we waren direct dikke vrienden. De bediening is stevig maar duidelijk. Schakelen gaat als boter, maar de koppeling vraagt enige kracht. De motor slaat echter niet snel af. Ik kreeg de onderhoudsgeschiedenis tot eind 2002 mee. Niet erg volledig dus. De garage had de auto jarenlang apk gekeurd maar het onderhoud was elders gedaan, luidde het verhaal. Er zit geen abs en airbag in, maar ik kan daar goed mee leven. Kort nadien heb ik voor de zekerheid een grote beurt laten uitvoeren (270 euro) en ook de kachelradiateur laten vervangen (490 euro). Dure grap, maar bij een oudere auto kun je zulke dingen verwachten en het is een bekend zwak punt van Audi en VW uit die periode. In dat eerste jaar waren er nog wat kleine dingetjes aan het koelsysteem, lekje, thermostaat kapot, die weinig kostten, maar beter ineens zouden zijn uitgevoerd. De apk en kleine beurt kostten in 2011 474 euro. Voorremmen en -banden moesten worden vervangen. De uitlaat was waarschijnlijk nog origineel, maar wel al een paar keer gelast. Olieverbruik +/- een liter op 3000-4000 km. Een typische eigenschap van dit type motoren, heb ik begrepen. Bijvullen en op eventuele lekkages letten. 1 op 13-14 Dankzij de wat slome, maar sterke ABT-motor kun je snel opschakelen: bij 50 naar de vier en bij 70, 80 naar de vijf. Eenmaal boven de 3000 toeren op de snelweg trekt de wagen goed. Zal het gewicht wel wezen. Ik rijd meestal tussen de 6000 en 10.000 km per jaar. Zomer 2011 zijn we naar Zuid-Frankrijk en terug gereden en het gemiddelde verbruik lag tussen de 1 op 13,5 en 1 op 14,5, ofwel 940 km op een tank. Een deel van de rit ging door de bergen en haarspeldbochten en de wagen trok nog als een beer tegen de hellingen op. De stoelen zitten erg goed, het interieur ziet er nog prima uit en de auto stuurt prettig en duidelijk. Roest is geen groot probleem dankzij het verzinken, al moet je de voorschermranden in de gaten houden. Zomer 2011 ontdekte ik ook wat roest op mijn kofferdeksel. Daar zaten stickers, waar onder de lak slecht was geworden. Het metaal was nog niet echt aangetast. Ik heb het met antiroestmiddel Rustico en menie voorlopig bijgewerkt. Kop- of achterlampje verwisselen kost nog geen minuut. De brandstofpomp is indien nodig bereikbaar via een luikje onder het reservewiel. Onderhoudsvriendelijke auto. Pluspunten: -blijft lang mooi en representatief -zeer duurzaam, betrouwbaar, degelijk, zeer goede bescherming tegen roest (gegalvaniseerd) -door vrij eenvoudige techniek liggen de onderhoudskosten over het algemeen lager dan bij veel modernere auto's (weinig elektronica) -comfortabele en slijtvaste stoelen -redelijk zicht rondom -gigantische kofferbak en neerklapbare achterbank -mits met verstand bereden zuinig (1 op 13/14 in de zomer, 's winters 1 op 12). Met ruim 220.000 km op de klok rijd ik zo'n 15 procent zuiniger dan de fabrieksopgave -zeer solide en redelijk veilig, oa dankzij Procon Ten systeem minpunten: -geen stadsauto; niet echt een minpunt, maar meer gemaakt voor lange ritten -achteruit inparkeren lastig door hoge kont en dikke deuren -naar hedendaagse maatstaven traag, maar vanaf 3200 toeren in de vijfde versnelling gaat inhalen vlot -karige uitrusting, typisch VW en Audi -een onderschatte auto en daardoor voordelig in aanschaf, maar de inruilwaarde zal niet veel zijn -middenstijl hindert soms zicht naar achteren (bij snel invoegen)

Een kleine tussenstand. Bij wat hogere snelheden is de auto merkbaar minder zuinig. Afhankelijk van het type ritten en de omstandigheden haal ik zeker 800 km op een tank, maar 850 tot 950 moet ook kunnen. Ik ga niet tot het uiterste, want dan moet ik de tank leeg rijden.

Grote beurt en apk. Weinig problemen, alleen zat een van de voorremmen te veel vast. Gelijk voetpakking van de monopoint-injectie laten vervangen. Kosten: enkele honderden euro's. Ik mag weer een jaartje bollen. De algehele staat is verder prima, leeftijd en kilometrage in overweging nemend. "Daar rij je over vijf jaar misschien nog in", zei de keurmeester. Het kan zeker, als er niet te veel tegen zit. Qua degelijkheid valt er weinig op af te dingen, al zijn er altijd wel de typische kwaaltjes. Deze auto stamt uit de tijd dat Audi nog een kleinere producent was met minder pretenties en gel.. over 'premiumcars' etc. Verbruikscijfers en uitstoot worden vandaag de dag veel te rooskleurig voorgesteld, vanwege belastingvoordelen en marketing. Vergeet niet dat er in de late jaren '80 al zeer zuinige auto's waren.

Weinig gereden: 2000 km in vier maanden. Auto weinig nodig en de benzine is duur genoeg. Sinds de grote beurt lijkt het olieverbruik minder. Ik heb nog niet hoeven bijvullen. Benzineverbruik ligt nog steeds rond de 1 op 13. Wat ik niet snap is dat Audi zo'n degelijk gebouwde auto met een plastic oliepeilhouder aflevert. Dat ding breekt zo af, als je niet oppast.

V-snaar en multiriem vervangen. Deze waren niet al te best meer en zelfs enigszins ingescheurd. Nadeel van oudere auto's is dat de boel flink vast kan gaan zitten. Gelukkig kwam er voldoende beweging in en waren de riemen na een uur sleutelen en sjorren vervangen. Pluspunt van een oudere auto als deze is de relatief goede bereikbaarheid van onderdelen en eenvoudige techniek. Tip voor mensen met een (momenteel) krappere beurs: koop een degelijke oudere auto in goede staat van onderhoud, als je later niet het risico wil lopen om leeg te lopen op onderhoud. Wil je per se een nieuwe auto, verdiep je dan goed in de later (na de garantieperiode) te verwachten onderhouds- en reparatiekosten. Fabrikanten zien auto's tegenwoordig als een doos vol onderdelen; gaat er zo'n onderdeel kapot dan verdienen zij daar weer aan! Dat is tegenwoordig het productbeleid.

Weekje in de mooie en gastvrije Eifel doorgebracht. Een gebied met veel steile hellingen en scherpe bochten. Het verbruik was dus merkbaar hoger. Auto's krijgen hier aardig op hun donder. Mooi om te zien dat dit type Audi daar nog een zeer algemene verschijning is. Ik ben er behoorlijk wat tegen gekomen rond Gerolstein en Daun. Meestal schreeuwend om een was- en poetsbeurt :-)

Sinds enige tijd tank ik bij een goedkopere pomp en ik heb het idee dat ik daar wat minder ver op rijd. Er is veel discussie over de zin of onzin van brandstofkwaliteit en -prijs. Ik zou het eens moeten vergelijken. Een Audi 80 B3 (1986-1991) is overigens wel zuiniger dan een B4. Met bv de 1,8-versie is 1 op 13,5 tot 1 op 15 haalbaar. De B4 is ook bijna 100 kg zwaarder. In beide gevallen gaat het om zeer betrouwbare en duurzame auto's, mits goed onderhouden en behandeld. Ook een oudere B3 zou ik zonder bezwaren aanschaffen. Nadeel is wel de kleinere kofferbak en de achterbank kan ook niet plat. Bij een langere rit haalde ik onlangs weer 1 op 14. Ik vraag me toch af of het merk benzine wat uitmaakt.

weinig te melden zo te zien

227.500 km Het bijhouden van deze review is soms een probleem. Nu staat er weer een kalendertje over een deel van de schrijfruimte. Tijdens een rustige rit over snelwegen en secundaire wegen haalde ik onlangs zo'n 1 op 15. Dat kan kloppen. Volgens de gegevens die ik op internet vond lopen deze wagens bij 90 km/uur constant ruim 1 op 16. Vergeleken met een A4 uit 2007 met tweeliter-motor is het verbruik van mijn oude Audi nauwelijks minder gunstig. De nieuwere A4 heeft een efficiëntere motor en veel betere prestaties, maar het hogere gewicht doet waarschijnlijk de winst qua verbruik weer grotendeels teniet. Tevreden tuffen in mijn goedmoedige ouwe-lullenbak dus.

Alleen het oliegebruik is weer wat enthousiast de laatste maanden. Het ligt op een liter 10w40 op 2000 kilometer gemiddeld. Even een kleine wijziging: ik ben er achter gekomen dat de Audi al in 1993 is gebouwd. Kennelijk heeft íe zeker een jaar bij de dealer gestaan, want pas in november 1994 is de auto op kenteken gezet.

AW plaatst oude updates bovenaan. Dit is dus van bijna vijf jaar geleden. Begin 2018 zonder noemenswaardige problemen door de apk. Alleen een achterrem beter gangbaar gemaakt. Eind december helemaal geen stroom, dus accu plat. Met startkabels kregen we de boel wel aan de praat, maar de accu laadde niet goed. Na tussenkomst van de ANWB bleek het de dynamo te zijn. Mijn vaste garagist wist binnen enkele dagen een dynamo van de sloop op te snorren. 200 euro kosten.

Autorijden is over het algemeen een dure hobby. Koop je een nieuwe of jong gebruikte wagen, dan betaal je in één keer een behoorlijk bedrag. Een oudere auto, zeker in het prijssegment waarin ik winkel, heeft daarentegen eerder last van uitvallende organen. Na talloze keren op een neer rijden vanwege mijn verhuizing wil de wagen niet starten. De startmotor draait rond, de lampjes branden, maar de motor slaat niet aan. Geen vonk of geen benzine vermoed ik. ANWB erbij gehaald. Genant, want twee maanden geleden was dat ook al nodig en op dezelfde parkeerplaats. Daar wordt geconstateerd dat de brandstofpomp de geest heeft gegeven. Volgens mij een bekend euvel van dit type. Het apparaat zit goed bereikbaar onder de afdekking van de kofferbak en is zeer eenvoudig te vervangen. Maar waar haal je laat op de zaterdagmiddag de juiste pomp vandaan? Op de sloop zijn ze ook niet eenvoudig te vinden en je weet niet in welke staat. Probleem van deze auto's is ook dat ze zolang blijven rijden dat onderdelen van de sloop vaak tot op de draad versleten zijn. Mijn vaste garage heeft de wagen dinsdags opgehaald en is aan de slag gegaan. Na veel gezoek naar het juiste type - dat bleek niet eenvoudig - hebben ze er een nieuwe pomp (150 euro ex. btw) in gezet. De week daarvoor had de Audi er ook al gestaan voor een nieuwe tussen- en einddemper. De oude uitlaat bleef maar lek gaan. Nu is het wel even mooi geweest.

Welke kosten heb ik de afgelopen drie jaar gemaakt aan onderhoud en reparaties? Even optellen: 2010 Aanschaf 1750 euro Grote beurt 270 euro nieuwe kachelradiateur 470 euro Kleine zaken 100 euro 2011 apk, beurt, incl. nieuwe banden, remschijven plus blokken 474 euro 2012 Grote beurt, nieuwe voetpakking monopoint injectie, apk, V-snaar, multiriem +/- 350 euro Dynamo van de sloop incl. montage 190 euro Begin 2013 apk, kleine beurt +/- 150 euro nieuwe uitlaat 330 euro nieuwe brandstofpomp incl. montage en ophalen van de auto: 250 euro Kortom, niet gering, maar bij een oude auto moet je rekening houden met kosten. Je weet bovendien nooit zeker of je met een auto van 4000 euro drie jaar zonder problemen zou hebben gereden. Bovendien was een deel slijtage: uitlaat, banden, remmerij.

Ondanks dat ik de in de wintermaanden kosten heb moeten maken, ben ik met mijn oudere wagen zeer content. Het verbruik schommelt nog immer rond de 1 op 13. Ik lees graag reviews van autobezitters op AW. Vooral bij nieuwere auto's zijn de kosten vaak veel hoger. 3500 euro voor een nieuwe turbo, 1000 euro voor uitlezen dit of dat. Ook anderen hebben nogal eens pech. Dat is natuurlijk fijn voor mij, het relativeert mijn eigen tegenslag :-) Alleen met een goeie en niet te grote Jap uit de jaren '90 rijd je misschien goedkoper. Mensen met nieuwe Audi's kijken me vaak wat meewarig aan met mijn Oudi 80. Meestal rijden ze op kosten van de baas en mogen ze over een paar jaar weer een nieuwe uitzoeken. Maar ik rijd net zo zuinig als zij, maar tegen veel lagere kosten.

Tot nu toe heb ik erg weinig documentatie kunnen vinden over de Audi ABT-motor. In elk geval lijkt er sprake van omgekeerde downsizing. Ik denk dat hier dezelfde gedachtegang werd gevolgd als eerder bij de BMW 325E en 525E: een grote motor met relatief weinig vermogen. De motor lijkt vooral gebouwd voor rustig en constant snelweggebruik. Ik ga hoogstzelden boven de 4000 toeren. Echt een heel stille motor is het niet (meer?). Ik haalde tijdens onze vakantie in de Ardennen toch nog een gemiddelde van 1 op 13, ondanks de vele hellingen en wat file op de heenweg.

De uitkomsten van mijn apk en grote beurt vallen mee, al had ik het bedrag uiteraard liever wat lager gezien. Allemaal aan onderhoud en slijtage gerelateerde zaken: o.a. één remslang slecht, achterbanden moeten worden vervangen, olieverlies langs peilstokhouder, ruitenwisserbladen afgekeurd.

Vorige week even langs de garage omdat na de beurt de V-snaar piepte. Even opgespannen dus. Over het olieverbruik valt nog niet veel te zeggen, omdat de auto in ruim twee maanden tijd nog geen 1000 kilometer heeft gereden. Ik merkte op dat ik mijn probleemloze Mazda 323 soms miste. Maar volgens de chef-monteur is mijn wagen in goede conditie en mag ik er blij mee zijn. Hij mopperde eerder op de nieuwere auto's die ze in onderhoud hebben, want echte degelijkheid ziet hij weinig meer. Soms zijn van Duitse luxe wagens van amper vier jaar oud de remleidingen al slecht.

Helaas, mijn motor heeft de geest gegeven. Defecte lager in de motor vermoedelijk. Op dit moment twijfel ik nog: een oud autootje kopen en hopen dat ik een of twee jaar kan rijden, of een ruilmotor. Het bijzondere is wel dat ik probleemloos 170 km heb afgelegd en dat de motor pas thuis bij het opnieuw starten in de soep is gelopen. De kans is groot dat het gebruik van 5W40 olie de oorzaak is geweest. Die is op zich bruikbaar, maar vanwege de sterk reinigende eigenschappen kunnen allerlei vastgekoekte resten loskomen en de boel inwendig verstoppen. Normaal gaan deze motoren niet zomaar stuk, al kan een revisie verstandig zijn als je langer door wilt rijden. Zaken die olieverbruik in de hand werken, zoals versleten zuiger-/olieschraapveren, klepsteelrubbers en wellicht de koppakking kunnen dan worden aangepakt.

De Oudi heeft een donormotor gekregen. Kosten bedroegen een lieve 1000 euro en een beetje. Maar voor dat geld zou ik niet direct een fatsoenlijke nieuwe auto hebben, eerder een nieuw project. En dan is het weer: hallo nieuwe remmen, hallo voorbanden, hallo nieuwe uitlaat, hallo gloednieuwe brandstofpomp etc. De ruilmotor lag hier in de buurt in de schappen bij een sloperij, met een kilometerstand van zo'n 173.000. Bij de aan de sloperij verbonden garage wilden ze de motorwissel wel klaren. Garantie geldt alleen het blok zoals ze dat leveren. Een groot aantal er aan vast hangende aggregaten is overgezet en viel niet onder de garantie. Tegelijk met de inbouw zijn de distributieriem, het druklager van de koppeling, enkele koelwatersensoren vernieuwd en heeft de motor gelijk een grote beurt gekregen. Kosten tezamen ruum duuzend euro. Hoe dan ook, het blijft een gok. De oude motor heeft vermoedelijk een vastgelopen krukaslager gekregen. Hoe, dat is een raadsel, maar er leken onderin het carter minuscule stukjes plastic te liggen. De boel laten openmaken voor reparatie zou mogelijk even veel kosten als een motorwissel. De eerste proefritten gingen gepaard met ernstige hikken en bokken rond de 2000 toeren en op bepaald moment een ogenschijnlijk veel te heet lopende motor. Ik vreesde voor een debacle. De garage pikte me netjes op met de depannagewagen, de boel nagelopen, motortemperatuur gemeten, die correct was, het koelsysteem gereinigd en enkele sensoren en een koelwaterslang vervangen. Het bokken kwam in het begin weer voor, maar na een aantal kilometers werd dat minder. Bij het tanken een flesje injectiereiniger in de tank gemikt. De ruilmotor is voelbaar lui en lijkt af en toe wat te blijven plakken rond lagere toerentallen. Twee weken later weer terug geweest in de garage, wegens het bokken en soms wegvallende toerentallen. Daar is de monteur nog zo'n twee uur bezig geweest, onder meer met de ontsteking en een motorsteun. Nadeel van zo'n grote ingreep aan je auto is -net als bij een verbouwing aan een huis- dat er vaak andere dingen aan het licht komen. Goed om dat aan te laten pakken, maar het kost altijd geld.

De motor houdt soms nog steeds wat in rond de 2200 a 2400 toeren. Op de snelweg bij constant toerental en gas geven boven de 3000 toeren geen problemen. Vanonder de auto klinkt een dof schurend geluid tijdens opschakelen en gas geven in de 1, 2 en 3, vooral met koud en nat weer. De bron van dit irritante geluid hebben we nog niet kunnen vaststellen. Voorlopig denken we aan de uitlaat of een hitteschild. Thermostaat is ook vervangen, want die bleef hangen op net geen 70 graden. Een euvel dat ik kende van mijn vorige motor. Het ding kost slechts een euro of 25, maar omdat je een fatsoenlijke werkruimte en gereedschap toch maar naar de garage gebracht. Verder bougiekabels vervangen en weer injectiereiniger in de tank gedaan. De motor loopt duidelijk soepeler. Accu blijkt nog prima.

Begin november heeft de auto officieel de leeftijd van 20 jaar bereikt, wat toch heel wat is zij het niet uniek. Ik zie nog vaak auto's van eind jaren '80 en begn jaren '90 rijden. Een teken dat de gemiddelde kwaliteit toen prima was en onderhoudskosten nog steeds op betaalbaar niveau liggen. Deze Audi's zijn degelijk en duurzaam en ze rijden nog prima, maar je kunt er ook flink mee het schip in gaan, zoals met vrijwel alle oudere auto's. Ik hoorde laatst van iemand die 5,5 ton heeft gereden met zo'n zelfde Audi 80 met ABT-motor op lpg. Punten om zeker op te letten bij aanschaf: -wielophanging (de mijne maakt best wat geluiden, maar tot dusver nooit opmerkingen gehoord bij apk) -olieverbruik (kan door van alles worden veroorzaakt, maar klepsteelrubbers zijn een goede kandidaat) -lekkage of verstopping koelsysteem, koppakking goed? -werkt de thermostaat goed? (hoort met +/- 5 minuten op 90 graden te komen, 70 graden of minder = overleden of bezig met overlijden) voor een goede werking, smering en levensduur van je motor is een correct werkende thermostaat belangrijk. -lekt de kachelradiateur niet (typisch VW/Audi)? -onderhoudsgeschiedenis zou mooi zijn, maar is vaak zoek -staat van voor-, midden- en achterdemper. -koelwatersensoren en onderdelen motormanagement (hoog benzineverbruik kan door storingen of defecten hierin worden veroorzaakt). -distributieriem uiteraard -roest door schade of wellicht toch door hardnekkig vuil

De mijne lijkt na de motorruil redelijk terug op orde, maar ik wacht de apk af. Eenmaal warm draait de motor goed en netjes, maar koud houdt íe in rond de 2000 toeren. Over de oorzaak van het bijgeluid bij optrekken moet ik nog raad vragen aan mijn garage. Als de motor koud is, durft íe kort na het starten nog wel eens af te slaan. Waarschijnlijk is vocht of een slecht contact de oorzaak. Oh ja, onlangs samen met een vriend de bekende voetpakking van de monopointinjectie even vervangen. Als die scheurtjes gaat vertonen kan er valse lucht worden aangezogen en kan de motor slecht (of zelfs niet meer) gaan lopen. Eenvoudig klusje en de pakking zelf kostte 20 euro.

Oudi laten keuren en een hinderlijk geluid uit het vooronder laten oplossen. Bij het opschakelen klonk steevast een zwaar schurend en resonerend geluid. Zoals ik al vermoedde bleek het helemaal niet uit de versnellingsbak te komen (wat ze bij een andere garage zeiden), maar uit een motorsteun. Bij mijn vaste garage hebben ze de steun gerepareerd en voila: geluid weg. Heerlijke rust is mijn deel. Apk door zonder opmerkingen of reparaties. Niet gek voor mijn ruim 20 jaar oude auto. Het beruchte oliegebruik van deze motoren valt tot nu toe erg mee. Over ruim 4000 km slechts een keer een beetje bijgevuld. De ruilmotor draait bovendien stationair beduidend stiller dan de oude. Die kon nogal amechtig klinken. Qua brandstofverbruik staat het nog te bezien of de ruilmotor even goed scoort.

Onlangs de auto naar mijn vaste garage gebracht, om naar het afslaan, inhouden en bokken bij koude motor en minder goed trekken bij warme motor te laten kijken. Alle sensoren nagelopen en die waren ok. De garage vermoedde dat de distributieriem een of twee tandjes verkeerd stond. Ze vroegen ook of de auto sinds de motorruil merkbaar niet super liep. Dat klopte. Waarschijnlijk stond de ontsteking niet goed op tijd en dat kost vermogen. Zeker bij de koude start is er extra vermogen nodig en dat kwam niet. De distributie is nu goed gezet. Dan heb ik dus ruim 6000 km rond gereden met een distributieriem die niet precies op tijd stond. Doordat de motor technisch vrij eenvoudig en robuust is gebouwd lijtk er geen schade te zijn ontstaan.

De motor houdt rond de 2000 toeren nog lichtjes in, maar al met al loopt 'ie veel beter en soepeler. Onlangs een langere rit, voornamelijk over buitenwegen, en een verbruik van zowat 1 op 14-15. Slag om de arm, want de benzinemeter zwabbert soms nogal, maar uiteindelijk geeft de wijzer de juiste stand aan. Verder wat gekraak uit de ophanging, al kan het ook uit mijn passagiersstoel komen. Vraag blijft altijd hoe lang het verantwoord is om geld te blijven steken in een oude auto als deze en ik kijk wel eens naar Jappen of een wat jongere A4. Maar voorlopig rijdt ie prima en ken ik de wagen van haver tot gort. De aanschaf van een echt betere auto vergt hoogstwaarschijnlijk een flinke investering. In het segment waar ik op ben aangewezen, tref je vrijwel altijd auto's met achterstallig onderhoud en naderende of reeds aanwezige mankementen van uiteenlopende aard en ernst. Je ruilt kortom de onvolkomenheden van je oude auto in voor nieuwe, onbekende onvolkomenheden.

Inmiddels heb ik ruim 8000 kilometer gereden sinds de motorruil, nu een jaar terug. Lachen, een beetje leaserijder doet dat in een a twee maanden. Het olieverbruik is gering. Er is nog geen liter 10W40 bij gegaan. Bij toerentallen van rond de 2000-2500 rijdt 'ie soms nog wat schokkerig, maar het inhouden is voorbij. Qua verbruik kan ik rekenen op 1 op 13,5. Wel merk je dat het met bijna 21 jaar een oud beestje begint te worden. Op de parkeerplaats van het kantoor waar ik geregeld moet werken is het ruimschoots de oudste automobiel. Ook heb ik het idee dat de draagarmen of draagarmrubbers niet super meer zijn. Anderzijds, ik kijk regelmatig op advertentiesites naar wat modernere auto's en wat in mijn budget valt is ook al gauw een jaar of 13, 14, 15 oud. Vervolgens ga ik googlen op aandachtspunten en tja. Op die leeftijd hebben vrijwel alle auto's, hoe goed ook, zo hun roest- en/of slijtageperikelen. Ik rij droog, hij start, stuurt en remt goed en de voorzieningen aan boord werken nog (kunst, met zo weinig luxe en opties).

Over de Audi weinig te melden. Oh ja, het schokken in lage toeren is goeddeels opgelost door de originele Bosch verdeelkap en rotor terug te plaatsen. De rotor die er nu op zat lag bijna los op de as en dat lijkt me niet goed voor de werking. Maar AW laat ik eens een tijdje links liggen. Op het forum wordt mij iets teveel inhoudsloos gescholden.

Beurtje gegeven met hulp en aanwijzingen van een ervaren monteur. Nieuwe verdeelkap, rotor, bougies, verse olie, vers brandstoffilter. De komende maanden eens aankijken. Oh ja, over een paar dagen vieren wij het heuglijke feit dat ie 21 jaar over Neerlands wegen snort.

Onlangs apk. Paar kleine dingen: remslang en rubberen hoesje voor stuurhuis slecht. Helaas wel een klassiek defect voor de Audi 80: bedrading kofferbak kapot. Geen van de lichten op de klep bleek nog te werken, want de bedrading was al eens gerepareerd en weer volledig doorgesleten. Afkeur dus. Geen schande voor een auto van ruim 21 jaar oud. In overleg met de garage heb ik dit zelf gerepareerd,met hulp van een vriend. Veel werk, want na al die jaren is het soms lastig om na te gaan welke draden op elkaar aan sloten. De boel gesoldeerd en vervolgens goed geïsoleerd en ingepakt met tape. Op termijn wil ik liever heel de kabelboom vernieuwen. Valt verder nog te vermelden dat de kosten van de apk-keuring onder de 200 euro zijn gebleven.

De oude brombeer heeft nu 260.000 km op de teller. Voor een moderne auto niet heel bijzonder, maar toch mooi. Weinig te melden. Olieverbruik gering, koelvloeistof zakt soms een beetje en dan weer tijdenlang niet. Bak- en motorsteunen zijn niet super meer. Nou ja, bijna niets te melden. Laatst bokte de motor ineens na een koude start. Oudere auto's hebben zo hun raadselen. Vanwege de motorruil van twee jaar geleden was ik erg nieuwsgierig of ik met deze motor dezelfde verbruikscijfers zou halen. Die komen nagenoeg overeen. Na de ritten naar en van de Kop van Overijssel -en een berg kortere ritten over het platteland en in de bebouwde kom daar- noteerde ik een verbruik van ongeveer 1 op 13,7. Ook geen noemenswaardig olieverbruik met de 15W40-olie.

Weinig bijzonders te melden. Vorige week olie en filters ververst. De oude olie zat er al ruim 12.000 km in. 10W40 in plaats van 15W40, om de simpele reden dat we die voorhanden hadden en 10W40 ook geschikt is. Voor het eerst zoiets zelf gedaan. Er zijn wat dingen die je moet weten, onder andere dat je tussendoor heel even de motor moet laten draaien. Het nieuwe filter bevat ook al flink wat olie. De motor moet de olie even rondpompen voordat je verder gaat met bijvullen. Het carter is vrij klein bij deze motoren. Zodoende had ik er al te veel nieuwe olie laten inlopen en moesten we het teveel weer aftappen. Verder het luchtfilter vervangen. De motor is nu wat levendiger en het warm stationair toerental lijkt ook stabieler. Misschien dat het oude luchtfilter dicht zat en de motor wat smoorde. Kosten van deze kleine beurt nog geen 60 euro.

Vandaag keuring gehad. Altijd een dagje in de spanning. Olie en filters hebben we laatst zelf al ververst, dus daar had ik nu geen kosten aan. Nu alleen een slangklemmetje van de nieuwe stuurhuishoes vervangen bij de apk. Kosten 60 euro. zo'n goedkope apk heb ik nog nooit gehad. Afkloppen.

Slangen en andere onderdelen van het koelsysteem hebben niet het eeuwige leven. Ik verloor al tijdenlang wat koelvloeistof en moest geregeld wat bijvullen. Mijn vaste garage heeft het systeem onder druk gezet en enkele onderdelen (flenshuizen) vervangen. Op termijn moet de radiateur ook worden vervangen. Allemaal niet spectaculair voor een auto van ruim 22 jaar oud.

Grappige km-stand. Verder niets te melden. Wat olieverbruik, maar niet verontrustend. Eens in de paar maanden een kwart litertje erbij. Alles werkt nog. Ingreep van eerder dit jaar in koelsysteem heeft geholpen: koelvloeistof daalt niet momenteel. Binnenkort olie en filter verversen en nieuwe radiateur plaatsen, al lekt de oude nog niet. Een kleine acht jaar rijden met een auto die bij aanschaf rond de 1700 euro kostte. Afkloppen dus :-)

Deze week nieuwe radiateur geplaatst en olie en koelvloeistof ververst. Zelf gedaan, onder leiding van ervaren monteur. Het heeft altijd wat meer voeten in de aarde dan je vooraf dacht, ook omdat ik het allemaal voor het eerst zag en deed. De ochtend bleek de motorkap niet meer open te kunnen. Zat en bleef potdicht, al loste op gegeven moment de linkerzijde wel. Van alles geprobeerd, morrelen met draad en zoeken op internet naar oplossingen. Garagist keek al bezorgd toen ik er even langs ging om raad. Uiteindelijk motorbeschermingskap verwijderd en langs onder met een draad aan de bedieningskabel gesnokt. Eenmaal met de kap open bleek dat we de bedieningskabel hadden geblokkeerd bij het monteren van de radiateur. Begrijpelijke fout: we waren moe en de kabel loopt precies onder door de rand waar je de radiateur aan bevestigt. Nieuwe radiateur kostte trouwens nog geen 40 euro.

Auto is weer gekeurd. Alleen een van de achterremmen moest gangbaar worden gemaakt. Verder niks. Kosten 90 euro. Boze dromen over afkeur en de vrees voor een lange zoektocht naar een vervanger zijn geen bewaarheid geworden.

Nu het autootje merkbaar wat sleets begint te worden en ik een paar keer in aanzienlijk modernere auto's heb gereden, is er enige twijfel. Inruilen voor iets moderners, met dien verstande dat die ook al gauw 16 jaar of ouder zal zijn, of doortuffen en het gebrek aan luxe en moderne voorzieningen voor lief nemen?

Afgelopen week de voorwielophanging, die al een tijd rommelende geluiden produceerde, laten aanpakken door de garage. Ook reed de auto al een tijdje minder fijn en stabiel. Het betrof een stabilisatorstang en een veerpootlager. Volgens de garage viel het mee qua werk, alleen duurde het even voordat de juiste onderdelen werden bezorgd. Rekening nog niet gezien, maar ik hoop dat het meevalt. De centrale vergrendeling heeft wat kuren. Ik vermoed dat er een lekje in het systeem zit, een bekend euvel. Geen schande na bijna 24 jaar functioneren. Het zijn technisch vrij eenvoudige en overzichtelijke automobielen, deze Audi 80's van de laatste series. Vrij van problemen zijn ze niet, maar vergeleken met een modernere Audi (zeg maar van na 2001) liggen de onderhouds- en reparatiekosten wel vele malen lager.

Weinig bijzonders te melden, afgezien van het overlijden van de tussen- of middendemper tijdens een vakantie. Vanwege een feestje thuis moesten we onze vakantieweek onderbreken voor een ritje naar huis. Probleemloze heen- en terugreis, maar echt net opnieuw vertrokken richting ons vakantiehuisje hoorde ik ineens een zwaar ronkend geluid dat snel verergerde. Klonk als uitlaat. Met mijn oude Mazda had ik dat al twee keer meegemaakt, dus weg af en naar huis. Autootje van vriendin genomen en prima vakantie, maar wel aardig wat onzekerheid over de verdere levensduur van mijn Audi. Dat bleek niet nodig: terug thuis keek ik onder de auto en zag dat de pijp helemaal los was gekomen van de tussendemper. De oude was stokoud, misschien nog wel origineel. Alleen de einddemper is een keer eerder vervangen. Mijn vaste garage heeft voor 130 euro een nieuwe tussendemper geplaatst en ik kan weer doortuffen (hoop ik).

Achteraf gezien misschien wel mazzel gehad. Ik reed al een tijdje rond met een soort roffel uit de voortrein. Aangezien eerder dit jaar een en ander aan de voorwielophanging is vernieuwd, dacht ik dat daar misschien iets mis was. Niet dus, even naar de garage geweest. Die stelde vast dat een van de voorbanden erg slecht was. Er zat zelfs al een bobbel op. Gevaarlijk dus. Nieuwe voorbanden dus. Het was de vierde keer dit jaar dat de auto daar stond, maar de kosten vallen bij elkaar opgeteld erg mee.

Nee, niet de mijne. De Audi 80's van dit type B4 en zeker ook de B3 lijken een beetje voorbij hun dieptepunt. Vooral de betere en iets duurdere exemplaren raken snel verkocht. Bij 1500 tot 2500 euro mag je verwachtingen gaan koesteren. Ja, je kunt ze nog steeds open voor 400 euro, maar reken dan op een hoop extra kosten. Hoe degelijk de motor, versnellingsbak, interieur en vooral carrosserie ook zijn, er kan best het nodige mis zijn. Zoals eerder aangehaald, de kachelradiateur is berucht. Vaak is de kilometerteller kapot, of kapot geweest, zodat je zonder goede historie het raden zult hebben naar de werkelijke km-stand. Een NAP lijkt me wel raadzaam. Bij mij is momenteel het centrale-vergrendelingssysteem (scrabble!) lek, al functioneert het nog wel. Bekend probleem. De wielophanging is aanzienlijk minder gecompliceerd dan bij opvolger A4 B5. Bij de B4 zijn het vooral ophangingsrubbers en stabilisatorstangen die aan het einde van hun levenscyclus zijn geraakt. De draagarmen gaan echter langer mee dan die van de A4. In de 80 zit je iets hoger. Ik heb de A4 B5 dit jaar ook geprobeerd en qua rijgedrag en comfort is die wat prettiger en moderner. Daar zit wel weer meer elektronica en geavanceerde techniek in. De 80 rijdt wat zompiger dan de A4. Tja, wat wil je; bij het einde van de productie van de 80 in 1995 gold die al als zwaar verouderd. Warm loopt mijn motor stationair niet fluweelzacht. Hij slaat echt niet af, maar het toerental schommelt heel lichtjes. Ik heb wel eens een sensortje vervangen voor een van een ander merk, maar dat maakte weinig uit. Koud kan ie ook wel eens wat bokkig zijn. Eenmaal op de snelweg en op temperatuur is het een soepele motor. De laatste jaren heb ik (afkloppen) weinig kosten aan de auto gehad. En dan is het vooral vervanging van slijtagedelen, zoals uitlaatdelen, de radiateur, banden en onderdelen van de ophanging/remmerij. Dat zal voor iedere auto opgaan. Meestal was het zo'n 200 tot 300 euro per jaar. Dit jaar wat meer, doordat stabilisatorstangen, middendemper en banden toevallig achter elkaar de pijp aan Maarten gaven.

Dat er iets mis is met je auto kom je zelf meestal niet onmiddellijk te weten. In mijn geval kampte ik de laatste weken met een zwaar resonerend geluid bij hogere snelheden. Ik dacht gezien de locatie waar dit vandaan leek te komen aan de uitlaat of het hitteschild. Op de brug bleek dat de uitlaat inderdaad ver doorhing. De garagist vreesde dat de uitlaat niet opnieuw hoger kon worden gehangen, omdat de katalysator en voorpijp te ver heen waren. Dat kan na 24 jaar. Er zat niks anders op dan voorpijp en katalysator ook te laten vervangen. Au: een bedrag dat incl. apk de dagwaarde benadert. Daarom afgesproken dat de garage de auto zou keuren, om na te gaan of er geen andere ernstige malheur dreigde. Dat viel erg mee, paar lampjes en kleinigheden, dus inderdaad deze twee onderdelen laten vervangen. De monteur vond dit gezien de verdere staat van de auto de juiste beslissing. Ik was intussen wel al aan het rondkijken naar een vervangende tweedehands auto, liefst een Jap. Daar werd ik gezien mijn budget ook niet vrolijk van. Wil je qua technische staat en leeftijd echt vooruit gaan, dan moet je zeker 3000 a 4000 euro uittrekken. En ik werd al gewaarschuwd: wat er te koop staat, daar mankeert ook wat aan. Dat wist ik natuurlijk zelf ook: oudere auto's worden ingeruild omdat er iets aan is of binnenkort 'iets aan zit te komen'. Vervolgens wordt zo'n auto wat opgelapt voor de apk en is de ellende voor de nieuwe eigenaar. Elke oudere auto is een rijdend zwart gat. Bijzonder trouwens: de remleidingen van deze auto zijn na 24 jaar nog goed, terwijl die bij 'premium'-wagens van nog geen tien jaar oud vaak al slecht zijn, volgens de garage.

Mijn -voorheen vaste- garage wees er onlangs op dat de oude koppakking slecht begon te worden. Daar had ik al een vermoeden van, mede doordat je de motor nogal rook als 'ie warm was en wat olie zweette. De nieuwe voorpijp en katalysator waren bovendien nog steeds niet volledig gasdicht, wat ik zelf ook had vastgesteld. Ik ben er twee keer mee terug gegaan, maar het bleek nog steeds niet in orde. De pakking zat verkeerd en was vervolgens dicht gesmeerd met kit. Daar ben ik wel teleurgesteld over, want ik ben 21 jaar klant geweest bij deze garage. Bij een specialist in klassieke auto's en motoren, de voormalige eigenaar van mijn vaste garage, heb ik de koppakking laten vervangen. Er kwamen ook andere zaken naar boven. De plastic spanrol van de distributie was een eind heen na 4,5 jaar. Het onderdeel was zichtbaar ingesleten en het lager liep niet goed meer. Nog een paar duizend km misschien en het ding was kapot gegaan en daarmee waarschijnlijk de hele distributie, kleppen etc. ook. Zo zie je maar dat een onderdeel van 12 euro in principe heel je motor naar de ratsmodee kan helpen. Nu zit er een stalen spanner op. Verder is de uitlaat eindelijk gasdicht, dankzij het correct plaatsen van een nieuwe pakking en zijn wat delen van het koelsysteem, klepsteelrubbers en de klepdekselpakking vervangen. De kop is ook gevlakt. Oh ja, en olie, filter en bougies ververst/vervangen. Had ik zelf willen gaan doen en alles al voor aangeschaft, maar gezien de ingreep maar gelijk aan de garagist overgelaten, toen die de boel toch open had liggen. Voor een dikke 500 euro, een acceptabel bedrag, hoop ik voorlopig vooruit te kunnen. Je weet het nooit met een auto en zeker niet met een oude auto cq klassieker, maar verder lijkt de wagen nog prima. De auto leidt een vrij rustig bestaan en het is lang niet de oudste op ons dorp.

Zonder veel bijzonders de 300.000 km gepasseerd, tijdens een verhuizing. Er zijn wat dingetjes, zoals een haperende centrale vergrendeling en een roestplekje op het linker voorscherm. De blanke lak op het dak wordt slechter. Olieverbruik valt erg mee. Ruim een maand geleden viel de snelheidsmeter ineens op nul, op een warme zomeravond. Klokkenwinkel gedemonteerd om de stekkers schoon te maken. Toen ik de boel toch open had gelijk maar een aantal lampjes in het dashboard vervangen. Nu rijd ik 's avonds weer met een afleesbaar dashboard. De snelheidsmeter functioneert sindsdien ook weer goed.

De keuring viel niet helemaal mee, in de zin dat het om een hoop kleine dingen ging, die wel moesten worden vervangen. Draagarmrubbers voor, stofhoesjes, homokineethoes, remslang, remolie,remblokken voor en achter; allemaal niet schokkend na ruim 3 ton maar wel aardig wat werk en dus geld. Is de auto dat waard? Qua dagwaarde niet, maar voor die 600 euro heb ik ook geen andere auto, tenzij je echt een keer enorm veel mazzel hebt. En voor de rest is de auto nog in redelijke staat. Hopelijk een jaartje bollen nu.

De afgelopen tijd heb ik de auto een paar keer te koop gezet, uit angst voor nieuwe kosten en ook omdat 'ie voor iemand alleen niet zo praktisch is. Ik dacht aan een Toyotaatje of zoiets. Maar eigenlijk is het nauwelijks lonend om dat te doen, zeker na de recente reparaties en onderhoud. Dus tuffen we dapper voort. Bovendien zullen ook oerdegelijke Jappen na 20 jaar waarschijnlijk een nieuwe koppakking, uitlaat of andere dingen nodige hebben.

De nieuw geplaatste radiateur van de automaterialenzaak bleek al flink te lekken en dat na iets meer dan twee jaar. Waarschijnlijk waren rubberen of plastic onderdelen slecht geworden door het lange liggen in het magazijn. Balen dus. Gelukkig bleek een nieuwe goed leverbaar en was het plaatsen tientjeswerk.

Niets opmerkelijks te melden. Starten, lopen, vooral voor nieuwe baan in de thuiszorg. Korte stukjes dus. Roestplekje aan spatbord werk ik nog bij. De laatste maanden viel het me op dat het verbruik nogal enthousiast was geworden. Het leek richting de 1 op 10 a 11 te gaan, terwijl 1 op 13 altijd wel haalbaar was. Ik verdacht de lambdasonde, die nog nooit is vervangen. Of de nieuwe E5/E10 benzine? Eerst eens het luchtfilter vervangen. 16 euro. Het oude was nogal smoezelig en vet. Dat lijkt de truc te zijn, want nu rijdt de oude bak weer zuinig.

Maandje terug einddemper laten vervangen. De oude zat er 7,5 jaar onder en produceerde hoe langer hoe meer geluid. Even mee gekeken. Had het zelf kunnen doen, maar een nieuw exemplaar zou me 250 euro kosten bij de automaterialenhandel en mijn vaste garagist vond er een incl montage voor 195 euro. Het ding was zover heen dat 'ie er in twee stukken van onder kwam. Verder keutelen we voort. Meestal staat de auto werkloos voor de deur. Binnenkort keuring. Ik denk over een Toyota Corolla, omdat deze wagen wat te groot is. De basis (motor, versnellingsbak, carrosserie) gaat enorm lang mee, maar je hebt wel te maken met kleine dingen die stuk gaan en hoewel meestal niet duur wel irritant.

Zo, de keuring doorstaan voor iets meer dan 200 euro. Remslang, toch stukje remleiding (ga ik met m'n grote waffel over de remleidingen). Te overzien. Wel zou langzamerhand het einde wel eens in zicht kunnen komen. De stuurbekrachtiging vertoont wat slijtage (geen afkeur) en gezien de staat van de lak en de km-stand is het de vraag of je daar nog in moet gaan investeren.

Zo, de keuring doorstaan voor iets meer dan 200 euro. Remslang, toch stukje remleiding (ga ik met m'n grote waffel over de remleidingen). Te overzien. Wel zou langzamerhand het einde wel eens in zicht kunnen komen. De stuurbekrachtiging vertoont wat slijtage (geen afkeur) en gezien de staat van de lak en de km-stand is het de vraag of je daar nog in moet gaan investeren. Al met al is elf jaar met een auto van 1700 euro bij aanschaf niet slecht. Er waren zeker kosten en wellicht had het nog goedkoper gekund. Inmiddels staat de auto geschorst in mijn garagebox. Ik heb een kleine Toyota gekocht, die handiger is voor mijn werk en een stuk zuiniger. Of de Audi blijft is de vraag.

De Audi is verkocht. Stond al een tijdje geschorst in mijn garage, toen een kennis belangstelling toonde. Haar modernere VW Golf gaf veel problemen en ging total loss door een defect aan de distributieketting. Daarom liever een oudje met eenvoudiger techniek. Zij rijdt nu verder komend jaar. Hopelijk houdt de Audi zich goed. Ik mis 'm wel. Wie weet zoek ik een andere Audi 80.

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Sedan, cabriolet, Avant: de Audi RS4 B7 die van 2005 tot 2008 is geleverd, was er in alle carrosserievarianten....

Opvallend: Audi voegt vier jaar na de introductie van de huidige Q5 nog een Sportback aan het...

© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden