Renault Talisman Estate dCi 160 Initiale Paris (2016) # 2

2021-12-23 01:17:37 By : Ms. Amanda Xu

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vandaag mijn Grand Scenic 1.6 DCI130 na 5 jaar 'omgeruild' voor een splinternieuwe Talisman. Keurig afgeleverd bij Arend Eindhoven. Als Initiale stond hij verstopt onder een speciale hoes. De jonge verkoper vond het wel leuk om het topmodel van Renault af te leveren. Nu verder nog niet veel te melden, profielen aangemaakt voor mezelf en mijn vrouw waar alle instellingen van stoel, verlichting, smartphone etc onder worden opgeslagen. Na een paar duizend kilometer zal ik wat uitgebreider de eerste ervaringen delen. De specs van de auto: - Talisman Estate 1.6 DCI 160 EDC Initiale Paris - Nappaleer Noir/Gris - Kleur Blue- Cosmos - Dakdragers (accessoire) - Wegklapbare trekhaak - Adaptive cruise control - Panoramisch schijf/kanteldak - Ruimtebesparend reservewiel - Pack winter-Initiale Paris - Bose audio

De eerste ervaringen met de Talisman genoteerd. De summary: is hij foutloos: Nee, zitten wel wat kleine missertjes in. Wat is het wel dan: een geweldige fijne auto om in te rijden, gewoon de auto pakken om lekker een stukje te sturen zegt genoeg. In detail: 4 control: wat een heerlijk systeem, ik wil geen auto meer zonder. Een rotondepakken, inparkeren is een genot, zo'n grote auto net zo wendbaar als de Twingo van mijn vrouw. En snel genomen bochten gaan ook super, bochten met advies snelheid 90 pak je met gemak met 130. Multimedia: menustructuur kan me niet helmaal bekoren, dat zou wat beter kunnen dus daar hebben de auto journalisten gelijk. Gemauw over de snelheid is echt gezeur, het werkt gewoon prima snel. 1 keer deze week ging het ding spontaan rebooten, da's wel apart. Geluid is top, heb een SD kaartje van 64Gb in het ding zitten, speelt ook FLAC en Monkey audio (losless) af. DAB+ klinkt ook geweldig, onder een viaduct valt het geluid wel een enkele keer weg, antenne zit volgens mij in de achterruit, digitale signaal is wat gevoeliger dan analoog. Cakit is top, verstaanbaarheid en singaalkwaliteit zijn prima. Lekker is dat de navi en carkit een aparte speaker hebben en dus de stereo gewoon doorspeelt. Multi-Sense: Ik rijd eigenlijk atijd in Comfort mode terwijl ik eigenlijk een 'sportieve' rijder ben. De auto maakt gewoon dat je rustiger gaat rijden, in sport mode blijft hij me te lang in de versnellingen hangen. Kunstmatig motor geluid in sport modus is flut, lekker uitzetten in alle modi! Handsfree achterbak openen: dat werkt dus totaal niet. Het is me 1 keer gelukt om hem met mijn voet open te krijgen. Keertje voor naar de dealer (geen zin in) met de sleutel en een knopje op de klep en op dashboard kan het ook. Motor: op zich prima. De auto leent zich voor een motor met meer inhoud, een 2 liter met 180 a 200PK zou mooi zijn, als die er was zou ik die nemen. Ondanks de 2 turbo's merk je toch dat er een relatief klein motortje in zit, de automaat strijkt dat allemaal wel glad maar toch. Plan om hem een keer door Ziptuning onder handen te laten nemen is er nog steeds, vooral extra koppel zou lekker zijn (gaat met 43 NM omhoog naar 423 NM) EDC: Ik snap de opmerkingen van auto journalisten wel, maar het is eenbeetje miggezifterij. De bak is op zich prima, in de file gaat het niet helmaal lekker en ook bij optrekken heeft hij soms even bedenktijd nodig. Ligt aan de koppeling en software denk ik. Bak is overigens van Getrag, er zit een 6DCT451 in volgens hun website http://www.getrag.com/de/products/powershift/Dual_Clutch_Transmissions.html die een koppel tot 450 NM aan kan. Diverse andere merken gebruiken deze bak ook waaronder Ford. De bak schakelt overigens uitermate soepel. Ik wil geen auto meer zonder automaat! Adaptive cruise control s nog zo'n optie die heel fijn is, zeker in combinatie met de automaat. Betekent dat je beide voeten tijdens snelwegritten niet meer gebruikt. s het helemaal perfect? nee: soms grijpt hij wat laat in of remt daar waar ik het niet zou doen. Het maakt rijden echter super relaxed vooral als het heel druk is. Beetje spelen met de afstand instelling (3 modi). Jammer dat als je wat meer afstand houd (2 of 3 streepjes) er altijd lieden zijn die rechts inhalen en hun Audi, Mercedes of BMW blik (ja het zijn bijnal altijd die merken - premium Duitsers trekt kennelijk een bepaald soort.... klanten) er tussen proppen. Wat minder 'harde' zaken: De auto wordt over het algemeen erg mooi gevonden, je rijd jezelf best een beetje in de kijker, mooie 19" wielen, mooie dieplauwe kleur, ook binnenin met het mooie leer in 3 kleuren, de kleurtjes op het dashboard, het multimedia scherm etc. Met de afwerking heeft Renault echt stappen gemaakt. Ik heb geen ongelijke naad kunnen ontdekken, stiksels op de stoelen zijn mooi, knopjes zijn degelijk en rammelen niet, elk vakje voor spulletjes heeft stof of rubber er in zodat er niets gaat rammelen. Deuren maken een zeer degelijke dreun. Alleen het afdekklepje van de uitklapbare trekhaak is ouderwets Frans gammel. Dat kan echt beter voor een ding van 1600 euro. Trekhaak zelf is wel weer superhandig. Speciaal ding wat ik nog even wil vermelden is de Led verlichting. De lichtpbrengst is echt top. Dat is Xenon voorbij. Dingetje om te melden is de brandstoftank en meter. Boordcomputer geeft geen bereik aan, met de brandstofmeter zwaar in het rood gaat er 40 liter in. Tankinhoud is maar 48 liter terwijl ik 60 gewend was in mij Grand Scenic. 48 liter is weinig voor zo'n grote reisauto, dit kan en moet beter Renault. Voor nu laat ik het er even bij, resumee is dat er best nog wat verbeterpuntjes zijn maar al met al ik zeer tevreden ben over de Talisman, ik er direct weer een zou nemen maar wel een zou willen weten hoe de 200 TCE rijdt

Vakantietijd dus tijd voor de eerste update. Onderhoud: bij 26dkm vond de elektronica tijd dat de Talisman weer eens contact zocht met zijn firma. Frappant genoeg was Arval het daarmee eens dus bij 26DKM heeft de Talisman zijn 30DKM beurt gehad. 2 vermeldenswaardige zaken, 1) aanpassen van de chromen stijl van het rechter voorportier zodat deze niet meer aanloopt tegen het achterportier 2) controle van de airbags, er is een foute serie gordijn airbags in omloop, Renault registreert kennelijk niet wat ze in welke auto schroeven (dom), daarom moet er een hele zwik terug naar de dealer voor controle. Mijn attente dealer Verdonk in Veldhoven heeft dit gefixed ruim voor Renault me attendeerde op de terugroep actie. Gelukkig zaten de foute units er bij mij niet in, anders had de hele hemel er uit gemoeten, Daar wordt het niet mooier van, Verder niets noemenswaardigs. Storingen: geen Rijervaring: nog steeds erg tevreden. Dit is een fijne reiswagen, relaxed rijden, flink doorrijden. Scheuren vind hij niet leuk, te groot en zwaar voor. Sportstand gebruik ik zelden, sturen te zwaar, vering te hard, automaat blijft te lang in lage versnelling hangen. 4control vind ik top. Gezeur van autoweek over de duurtester dat 4control niet uitontwikkeld zou zijn is kul, het zat trouwens al op de Laguna. Parkeren is super met de korte draaicirkel, rotondes nemen is echt gaaf en bochtsnelheid is heel goed. Het onderstel is soms wel wat bonkig, voor triangels ipv McPherson en achter een mutilink systeem zou deze auto veel goed doen. Heeft misschien ook iets te maken met het 19" lichtmetaal met banden maat 245/40, wat een joekels. EDC automaat: Daar wil ik iets extra's over schrijven. 1) De elektronica is te traag, Even gas los, rotonde nemen, gas er weer bij, denk, denk, terugschakelen, hoezoo? Koppel genoeg dus gewoon in hetzelfde verzet door, nee dus. 2) Schakelen zelf, dat gaat prima, zeer soepel en snel, mits de elektronica uitgedacht is 3) De koppeling, daar gaat het mis met deze bak, die verprutst het. Je hebt een zijden voetje nodig om niet met een schok weg te rijden, het devies is, voet van de rem, auto begint met rollen, dan pas het gas er op. Dit kan veel, veel beter. Zie DSG bij Volkswagen of conventionele automaat zoals bij BMW. Mijn devies: Renault gooi Getrag er uit (want daar komt de bak vandaan, het is de 6DCT450, zie http://www.getrag.com/de/products/powershift/Dual_Clutch_Transmissions.html ) en schakel over op een mooie bak van ZF. Als eerste weg bij een stoplicht kan je echt schudden met deze bak (trage koppeling), als hij eenmaal rolt trekt het trouwens wel prima Mutimedia: Geen gezeur over het multimedia systeem zoals Roy Kleijwegt in AW doet. De multimedia werkt goed en snel, menu structuur is helder. DAB+ ontvangst is knudde, komt denk ik door de raam antenne in de acherruit. geluidskwaliteit van Bose systeem prima. Voor de vakantie wilde ik een route laden die ik op de PC had uitgezet. Via GPX of ITN inlezen....mee dus. Ook niet via TT Myroute of de Renault store. Misser, kon op mijn TT in de vorige Grand Scenic wel. Ook is er nog geen ondersteuning van Google Car of Apple variant, ook de connected app is er nog steeds niet voor NL, autofabrikanten en software, wat gaat dat toch allemaal traaaaaaag. Motor: Deze auto verdient een 2.0 DCI, ik zie al wat bewegingen van Renault terug van het downsize pad, de Espace krijgt de 2.0 DCI en de nieuwe 1.8 turbo benzine met 225 pk ipv de 1.6.De 1.6 DCI 160 doet het goed hoor, maar je merkt toch dat er een trukendoos is geopend om gemis aan inhoud te compenseren. Daarom dit exemplaar naar CTH gebracht voor een update. 160 was volgens de Dynojet 158 pk, na wat aanpassingen nu 186,9 pk. Dat rijd een stuk lekkerder. Geen piekerig vermogen maar koppel wat hoge ris en vooral veel langer hoog blijft, origineel piekt het even en gaat dan gestaag omlaag, Daardoor rijd hij nu veel soepeler. Iritaties: - klepje van de wegklapbare trekhaak. Dat is een knudde prul. - kwaliteit van de Renault matten set. Ben er bij de hak van mijn schoen al doorheen - gedrag van de automatische koppeling (had ik al genoemd) - losse bakje in de middentunnel - het traag reageren van de adaptive cruise control - het geringe vermogen van de USB aansluitingen. Bij bellen is het vermogen net genoeg om de SGS8 op niveau te houden, laden is er niet bij - Scherm van de head-up display gaat soms trillen bij hogere snelheden, dat helpt niet voor de afleesbaarheid - Panoramadak gaat maar half open, veel minder ver dan bij de Scenic (vorige versie). De echte misser: De tank is echt veel te klein. Bij 40 liter is hij al leeg volgens de meter, met pijn heb ik er een keer 45 liter in gekregen. Grand Scenic had 60!! En dat lees je dus niet in de AW test Fijn: - De mooie en luxe uitstraling van deze automobiel, krijg altijd complimentjes, - de koeling in de stoelen, met 38 in Frankrijk op leer is dat echt super! - het relaxte rijden - de goede stoelen, door combinatie van de goede stoelen en de automaat houd ik dit jaar fysio beurten over :) - de verlichting, dubbele LED verlichting is TOP, raar dat de breedstralers nog halogeen zijn trouwens - de verschillende profielen, nooit meer stoelen en spiegels stellen. En dus, is rijden in deze Talisman nog steeds een genot. Los van de missertjes en irritaties, die hebben niet het niveau van wat AW schrijft, ik herken wel wat zaken. Mijn grootste ergernis is de kleine tank, en de automaat kan beter. We hebben het hier over een auto van 52K, dan mag je ook wel wat verwachten. Edoch kan ik eenieder die het kan trekken een Talisman aanraden, het is veel value for money, rijdt heerlijk en het is een gaaf ontwerp van Laurens van Acker p.s. mijn opmerking over de boordcomputer die geen bereik zou aangeven uit het vorige verslag kan je vergeten, ik heb een nieuw knopje op het stuur ontdekt......ahum, zit er dus wel op

Een regenachtige dag tijdens de vakantie in Noorwegen, tijd dus voor een update. De Renault doet het zoals verwacht nog steeds prima. Helaas heb ik met de Talisman nu voor de 3e keer een schade. 1 x een paaltje geraakt bij achteruit rijden, ondanks camera en piepjes, stom. Vervolgens een stevige aanrijding rechtsvoor, doordat ik geen voorrang kreeg op een rotonde. Peugeotje kwam zomaar de rotonde op zetten zonder te kijken, terwijl ik daar al reed. Voorspatbord en rechter voordeur beschadigd, veerpoot krom en stuurstang afgebroken. Natuurlijk vlak voor de wintersport. Talisman per ambulance afgevoerd, Toyota Auris Hybrid als leenauto.....kon gelukkig de Scenic 2.016V automaat van mijn vader lenen voor de wintersport. Alles netjes gerepareerd door ASN Helmond, maar wel nadat ze het voorportier een 2e keer gespoten hebben, langs de rand had het spuitwerk niet goed gedekt, slordig. 3e schade door zoonlief, voorganger aangetikt bij optrekken, motorkap, grille en bumper beschadigd. Reparatie na de vakantie bij ASN v/d Linden Veldhoven. Ze hebben de motorkap rechtgebogen en vergrendeling gecontroleerd. Geen kans op roest door de lakschade? Nee mijnheer, uw motorkap is volledig thermisch verzinkt zoals bijna de hele auto, die gaat zeker niet roesten. 23 maart heeft de auto een beurt gehad. Hieronder een uitdraai van de website van de leasemaatschappij. 23 mrt 2018 55.069km Autobedrijven Verdonk B.V. een Renault onderhoudsbeurt A+B. de remblokken voorzijde, de koelvloeistof/antivries, het brandstofhoofdfilter, het luchtfilter EUR 500,62 Enige bijzonderheid bij de beurt: DAB+ ontvangst. Die is nog steeds slecht. Waar dat eerder geweten werd aan DAB+ weet ik intussen beter. De Toyota Auris leenbak had perfecte DAB+ ontvangst en de nieuwe Fiat500 van mijn partner idem. De dealer kan het niet verhelpen en adviseert mij een klacht in te dienen bij Renault Nederland. Aldus gedaan, ik zou terug gebeld worden binnen 10 dagen. Niet dus, zelf nar een week of 4 maar eens gebeld. Sorry-sorry. We kunnen er niets aan doen, het probleem is bekend bij de fabrikant. Uw dealer heeft echt alles gedaan, alle updates, zelfs een extra antenne geplaatst. Vraagje: U gaat het dus niet oplossen? Een Fiat van ~18K kan wel goede ontvangst hebben en een talisman van 52K niet? Klopt. En als ik nu een Talisman koop? Dan zit er dezelfde radio in..... Waardeloos. De hardware van R-Link is overigens van LG...... 2 andere punten van erger zijn de adaptieve cruise control en de automaat. Ik gebruik de cruise control vaak, da's dus een goed teken, maar erger me soms aan de trage reactie. Als er in de file iemand vlak voorschiet nog reageren door te remmen terwijl deze alweer gas geeft dus uitloopt, ik grijp dan in door gas te geven om te voorkomen dat iedereen achter me ook in de remmen moet. Ook de automaat heeft een euvel. Het is niet het schakelen, dat gaat uitermate soepel, zelfs soepeler dan menig conventionele automaat. Het is de koppeling die traag reageert. Lekker snel weg bij het stoplicht ben je nooit, voordat die koppeling eens gereageerd heeft rijdt de andere baan al ruim. Ook bij terugschakelen heeft de bak soms ruim denktijd nodig. De EDC bak is overigens van Getrag, het betreft de 6DCT451 die ook door diverse andere fabrikanten wordt toegepast zoals bijv. Ford. Genoeg gezeurd, want het blijft ook leuk en fijn om de Talisman te rijden. Hier in Noorwegen valt hij op, krijg menig (goed)keurend blik op de auto. Ik vind hem zelf ook nog steeds erg mooi. Rijden is zeer relaxed, het dieseltje loopt als een zonnetje. De stoelen zitten geweldig, de kofferbak is ruim. Jammer dat Renault niet wat actiever is met zijn kaart updates en dat Apple car play of Google auto niet op de R-LINK kunnen, schijnt in een latere hardware versie met meer geheugen wel te kunnen. Betrouwbaarheid is prima, los van het DAB+ gedoe en de schades doet de Talisman wat hij moet doen, alles werkt zoals het hoort, geen enkele storing gehad los van 1 x een reset van R-LINK2 om de Bluetooth weer aan de praat te krijgen. Auto is niet foutloos, wel goed :)

Even een update ivm het odnerhoud. De auto gaf aan onderhoud nodig te hebben, ik had dit verwacht met 90DKM want het onderhoudsinterval is 30DKM. Hieronder de info welke ik van de leasemaatschappij ontving. Geen bijzonderheden trouwens, geen defecten, alles werkt perfect en de auto rijdt meer dan prima. betreft: garagebezoek van de auto met kenteken KZ-829-S merk en type : Renault Talism.Est.dCi 160 I.Paris Aut datum bezoek: 22 oktober 2018 kilometerstand: 83.618 km Geachte heer Stetter, Autobedrijven Verdonk B.V. voerde onlangs onderhoud of reparatie aan uw leaseauto uit. Het betreft de volgende werkzaamheden: - een Renault onderhoudsbeurt A+B - de koelvloeistof/antivries bijvullen/-laden - het ruitenwisserblad voorzijde vervangen midden Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt EUR 399,75 inclusief btw. U hoeft dit niet te betalen, maar het geeft u inzicht in de totale kosten van de werkzaamheden. Wij hopen dat alles naar tevredenheid verliep. Is dat niet het geval of kloppen de uitgevoerde werkzaamheden niet, laat u het ons dan weten.

Update na bijna 100.00km. Op 22/10/2018 bij 85.906 onderhoudsbeurt gehad, geen bijzonderheden. Renault A+B onderhoudsbeurt, koelvloestof bijgevuld, ruitenwisserbaden vervangen. Bij 92.502 km op 18/02/2019 accu onder garantie (3 jaar) vervangen, auto wilde niet meer starten. Beetje snel, kapot, wel coulant van Renault Bij ca. 95.000 km rammeltje in onderstel, snel geholpen door Renault Verdonk in Veldhoven. Stabilisatie stangetjes in voortrein vervangen. Bekend euvel volgens de dealer, nu zwaardere exemplaren geplaatst. Bij 96.000 km gebeld door Renault NL, dat ze de ism. een techneut van Renault Frankrijk metingen hadden verricht mbt de DAB+ onvangst. Er was een fout geconstateerd in de configuratie van Nozema waardoor bepaalde pakketjes niet doorkomen. Dit is aangepast en na weer aansluiten van de DAB+ antenne in de achterklep is de DAB+ ontvangst nu echt prima! Mooi dat dit eindelijk eens opgelost is. Dealer heeft bovendien het multimedia systeem weten te update, nieuwste software, nieuwste kaarten, nieuwe functies en snelkoppelingen op het scherm, ook een verbetering. Nog steeds erg tevreden over de Talisman, comfortabele, fijne reiswagen. Door de CO2 uitstoot regels van mijn werkgever zou ik hem niet meer mogen rijden trouwens, als hij het goed blijft doen neem ik hem na de lease lekker over.

De teller staat intussen bijna op 170DKM dus hoog tijd voor een update. De Talisman doet het nog prima, ik ben een zeer tevreden rijder. Omdat het wat lang geleden is sinds de vorige update heb ik het onderhouds overzicht van de lasemaatschappij er maar even op nageslagen. De 2 stabilisatie stangetjes die rond 95.000 KM vervangen zijn (zie vorige review) staan niet op het overzicht, die zijn dus onder garantie vervangen. Die nieuwe zitten er nu no steeds op, zonder rammeltjes. In de tussentijd zijn er diverse beurten uitgevoerd waarbij de normale zaken vervangen zijn zoals banden, remschijven en blokken, brandstoffilter en luchtfitler, interieurfilter etc. Bij 128.889 KM is de turbodruksensor vervangen, de auto gaf een storing aan. Kosten 398 euro. Bij 162DKM ging de wegklapbare trekhaak stuk, de staalkabel waarmee hij vergrendeld zit zat vastgeroest dus ontgrendelen ging niet meer. Uiteindelijk is de hele trekhaak vernieuwd, kosten ruim 1600 euro, die staan echter niet op het overzicht dus ik vermoed dat dit coulance was. Deze tekhaak gaat over een aantal jaren weer kapot, want bij wassen komt er water onder het knap lullige plastic afdekklepje. Recent bij 167DKM nog een grote beurt, de specificatie: een Renault onderhoudsbeurt A+B, de remblokken voorzijde, de remblokken achterzijde, het brandstofhoofdfilter, het luchtfilter, de verstuiver(s). Kosten: EUR 1.560,68 Dat laatse behoeft even uitleg: De auto had al een tijdje last van hikken af en toe, soms bij rustig optrekken, soms bij constante snelheid, soms als veel vermgen gevraagd werd. De Dealer kon eerst niets vinden bij uitlezen van de ECU. Recent werd het een stuk erger, mijn zoon merkte het ook op en classificeerde het als 'misfire'. Bij de laatste beurt heeft de dealer nogmaals de ECU uitgelezen, nu stond er een storing in op de verstuivers van cylinder 2 en 3. Ik wete niet of alleen deze 2 of alle 4 vervangen zijn. Maar het probleem is weg en de auto rijd weer als vanouds, zelfs beter dus mogelijk hadden we er al langer last van want hij rijdt echt super smooth. Intussen is de opvolger besteld, geen Renault maar een Volvo V60 recharge. Dit vanwege het CO2 reductie beleid van mijn werkgever waarbij dit jaar nog plug-in hybrids besteld mogen worden en vaaf 1/1/2022 alleen nog full electsche auto's. Vanwege het ontbreken van enige plug-in hybrid groter dan de Megane is Renault geen optie. Had Renault een plug-in hybride Talisman, Grand Scenic of Espace gehad, dan was er vrijwel zeker 1 van deze 3 auto's besteld. Vanaf week 2-2022 dus een V60T6 met 340PK en 690NM koppel :-), tot die tijd rijden we lekker door met de Talisman, hij mag nog een keer mee naar zuid Frankrijk. Comfort, rijgedrag, de ruimte in de bak zijn nog steeds super, het design vind ik prachtig, prijs-prestatie verhouding is meer dan goed. Nog een kleine toevoeging, in allerlei testen komt de multimedia van Renault er niet zo best af. Ik heb echter zelf mbv een OBDII stekker, Android auto geactiveerd. Ik gebruik dit nu een kleine 2 jaar. Het werkt super. De bediening via voice commando's, de navigatie of je nu Google maps of Waze gebruikt. De ingebouwde navi gebruik ik totaal niet meer, we doen alles met Android auto. Aleen jammer dat Msft Teams nog niet als app in Android auto geintegreerd is, Flitsmeister is dat nu eindelijkwel

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Vergeet het SUVirus wanneer je op zoek bent naar een ruime (gezins)auto en gun jezelf een gezonde...

Naast de al maar populairder wordende SUV lijkt het bestaansrecht van de stationwagon meer...

© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden