Scheurverbod voor bootjes in Zaanstad - De Orkaan

2021-12-23 01:24:16 By : Mr. Zhike Wang

Zaanstad gaat voor € 7.000 een bootje (‘geschikt vaartuig’) kopen om mensen die harder dan 6 km/p.u. varen te bekeuren.

In het poldergebied worden verkeersborden geplaatst en aangepast wat € 20.000 gaat kosten.

De achtergrond zijn de klachten die bij Zaanstad binnenkomen over het te hard varen in sloten en plassen, vaak in natuurgebieden. Zaanstad:

“het te hard varen in natuurgebieden en andere vaarwegen in Zaanstad conflicteert met de veiligheid en vlotte deelname van het scheepvaartverkeer, veroorzaakt geluidsoverlast, verstoort watervogels en tast oevers en beplanting aan.”

De bepaling “het is verboden in openbaar water sneller te varen dan 6 km per uur” is gelijk aan die van de gemeente Uitgeest.

De gemeente kan plaatsen aanwijzen waar het verbod niet van toepassing is. Het nieuwe handhavingsbootje van Zaanstad en andere hulpdiensten krijgen een ontheffing.

In het poldergebied in Zaanstad staan nu ook al borden met een snelheidsbeperking van 6 km/uur. Maar omdat dit niet in de APV van Zaanstad staat “zijn deze verkeerstekens onbevoegd geplaatst.” De borden krijgen een onderbord waarop naar de APV wordt verwezen. Ook komen er meer borden (in ambtenarentaal: “Tevens dienen de locaties voor deze verkeerstekens te worden uitgebreid in het gebied.”)

Om het onder de aandacht te brengen komt er een voorlichtingscampagne. Zaanstad onderzoekt nog of er een registratiesysteem kan worden ingevoerd.  Ook wordt nog onderzocht of tijdelijke inbeslagname van een vaartuig bij een grove snelheidsovertreding mogelijk is.

De gemeente wil ook “ouders effectief kunnen aanspreken op het vaargedrag van hun kinderen.”

Er komen niet meer water-BOA’s: “de handhaving in het poldergebied ten koste van het toezicht op de hoofdvaarwegen.” Zaanstad hoopt wel dat na een paar ‘gerichte acties’ “het bewustzijn van de veiligheid en regels op het water zal toenemen en de overlast verminderen.”

De gemeente stelt wel dat “strafrechtelijke afhandeling van het proces verbaal als gevolg van het ontbreken van een feitcode” extra administratieve druk zal opleveren. De doorlooptijd van de afhandeling via het Openbaar Ministerie is langer, er is geen lik-op-stukbeleid mogelijk.

Vanavond (16 april) praat de gemeenteraad van Zaanstad (Beraad op afstand) over nieuwe regels.

(Het bootje op de foto is niet in overtreding)

Wie de moeite neemt om er was verder in te duiken zal zelfs ontdekken dat op veel van de bewuste wateren, motorvaart zonder vergunning niet is toegestaan. Handhaven die regels lijkt mij.

Nu pas met maatregelen komen terwijl de gemeente de hele winter niets gedaan heeft! Het vaarseizoen in Krommenie op Kerksloot,Noorder-en Zuiderham is al weer een maand aan de gang.Sommige “gasten” van 12 jaar of wat ouder varen met speedboatsnelheid over het water. Veel lawaai, bootjes die tegen de beschoeiing slaan, Als de gemeente klaar is met boot en de nodige maatregelen zal het wel herfst zijn. Te laat.

Goed idee! Kom ook maar eens kijken bij de Molsloot in Krommenie. Daar wordt ook hard gevaren, vlak langs vogelnesten en net uit het ei gekropen kuikens.

Ook aan de Delft in Assendelft klagen bewoners over veel te hard geluid en verstoring van de natuur door jongeren die er op los scheuren met hun bootjes.

Laat Zaanstad eerst eens gaan baggeren en de sloten en kanalen wat dieper maken. In de afgelopen 25 jaar zijn ze bij ons in de buurt nog nooit bezig geweest. Straks kan er helemaal niet meer gevaren worden. En komen de vinnen van de vissen boven! Zeilen kan zowieso al niet want je loopt vast in de Gouw en de bijhorende sloten.

Baggeren is volgens mij waterschap, niet gemeente. Maar in veel gevallen verantwoordelijkheid van de mensen die eigenaar zijn van de oever. Moet je op de legger van HHNK kijken, zie je op een kaart wie waar moet baggeren.

Al jaren is te hard varen en onbehoorlijk vaar gedrag een groot probleem in de polders van Zaanstad. Zeker in het voorjaar, gaat dit ten koste van de natuur. Drijvende nesten zijn kansloos tegen de PK’s van de bootjes. Helaas zal dit niet veranderen als er niet meer handhavers worden ingezet op het water. Nu zijn kinderen, van amper 12 jaar de baas in de polder als het om snelheid gaat. Keihard aanpakken, zou ik zeggen.

Een goede maatregel, is alleen te hopen dat ook de handhavers zich aan de snelheid houden als noodzak is (somige medewerkers havendienst zijn namelijk van mening dat de onthefen 24/7 geldt ok als er geen noodzak is).

Hoogste tijd om over te gaan op verplicht electrisch varen met fluisterbootjes in alle Zaanse Natura 2000 gebieden. Dan handhaaft iedereen als vanzelf snelheid, overlast, natuur en milieu. Zie Weerribben.

Helemaal mee eens Piet. Het viel mij al op met het weekeinde dat er af en toe grote groepen luid snaterend wegvlogen, even later zag ik waarom, vlogen er weer een stuk of drie motorboten op hoge snelheid voorbij. Moet over zijn, de rust zou daar niet verstoort mogen worden.

Hoop dat ze ook de speedboot races op de Voorzaan in de gaten krijgen.

Ooit heeft de bewoner die naast de Weelbrug in Westzaan woonde, een snelheidsduivel tot zinken gebracht. De snotaap die de speedboot bestuurde voer bij herhaling met zo’n noodgang door de smalle sloot, dat de vloedgolf die dat veroorzaakte de planten en bloemen met bol en wortel en al uit de tuin van de bewoner rukte. Ook de eieren van het waterhoen dat daar broedde werden uit het nest geslagen. Herhaalde vriendelijke verzoeken om daarmee te stoppen mochten niet baten. Geen land was er met de schobbejak te bezeilen. De man werd het zo zat dat hij een staalkabel in het water aanbracht, die hij strak kon spannen op het moment dat hij het joch met zijn boot hoorde naderen. En zo geschiedde. Het ventje schoot met duizelingwekkende vaart onder de brug door. De buitenboordmotor bleef achter de strak gespannen kabel hangen en werd met grof geweld, compleet met achterstuk, van de boot gerukt. De coureur schoot een paar meter door de lucht en belandde ruggelings in het water. De doortastende Westzaner, die Ben heette, heeft het knulletje uit het water gered. ‘Dat krijg je er nou van, joh!’ beet hij hem bestraffend toe. Daarna heeft hij de hevig bloedende en jammerende knaap bij de huisarts afgeleverd. De buitenboordmotor met achterstuk heeft nog jaren in de schuur gehangen. Die is nooit opgehaald, de vaarboef heeft hij nooit meer gezien. De ware toedracht van het ongeval is nimmer aan het licht gekomen. Het delict is inmiddels verjaard en de Westzaner leeft niet meer, dus ik kan het rustig vertellen.

Ook ik vaar door Krommenie en idd soms word er wel eens wat harder gevaren vooral door jeugd en je heb uitzonderingen die overal hard gaan net als op de weg. Mijn zoon heeft ook een bootje met een motortje. Waar hij mee mag varen als ik er bij ben. Probeer hem te leren om respect te hebben voor de regels en de situatie waar hij in vaart. Het is moeilijk om hem rustig te houden dus geef hem op groot water even die uitspatting dat hij vol gas mag varen. Met 2.5 pk valt dat natuurlijk mee maar het idee. Het kost mij natuurlijk tijd en inzet om hem te begeleidden maar het resultaat mag er zijn. Maar daar ben ik ouder voor. Ik geniet er van om hem zo bezig te zien en trots als er een vriendje mee mag. We zijn allemaal jong geweest Dat moeten we niet vergeten. Nu met het corona vliegt iedereen een kant op waar een gaatje is om zich te vermaken. Dus laten we ff toleranter zijn met elkaar. En elkaar wat gunnen. Het word al zo benauwd in Nederland Ff zwaaien naar elkaar ipv schelden is toch veel leuker

>soms word er wel eens wat harder gevaren<

Ja wegkijken daar hebben we u niet voor nodig dat doet handhaving wel.

Het is allemaal begonnen met de ‘Kameleon’en dat wordt nog gewoon uitgezonden op de televisie.., dan kun je zuks verwachten

Helemaal gelijk in dat hard varen gevaarlijke is , vooral voor de jongeren . Ze moeten gewoon verplicht stellen , heb je een boot maak niet uit hoe hard die gaat , vaarbewijs verplicht .

Maar heel soms is het noodzakelijk in de polder om ff hard te gaan . Om de reden dat er bijna geen water staat in sloot . Men moet dan ff zijn bootje in plane doen ,zodra die plane vaart ff met het gas spelen . Tot het minimum dan vaar je rustig en toch in plane met weinig golfslag

Jaap J. Boot – Als een gemeente niet baggert wordt het tijd om de leggers te raadplegen van HHNK, die geven aan wat de minimale diepgang moet zijn – maar als niemand reageert gebeurt er niets. HHNK kan elke eigenaar van een brok weer opdracht geven tot onderhoud.

Is er iemand bekend dat er een inhaalverbod is op de Zaan? Ik heb nog geen bord gezien

Hier vind je onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.