EASA signaleert gedeeltelijke uitval satellietnavigatie • Piloot & Vliegtuig

2022-09-04 14:44:05 By : Ms. Sally Zhong

Van helikopterpiloot naar missiepiloot Pieter Room deelt zijn verhaal

Home » Nieuws » EASA signaleert gedeeltelijke uitval satellietnavigatie

KEULEN – De European Union Aviation Safety Agency (EASA) heeft donderdag (17 maart) een Safety Information Bulletin (SIB) gepubliceerd. Daarin wordt gewaarschuwd dat de kans op periodieke uitval van Global Navigation Satellite Systems (GNSS) is toegenomen na de Russische inval in Oekraïne.

De luchtvaartautoriteit heeft signalen ontvangen die erop wijzen dat er sinds het uitbreken van de oorlog op 24 februari een toename is van GNSS storingen en/of mogelijke spoofing in geografische gebieden rond het conflictgebied en andere gebieden. De EASA identificeerde vier regio’s van waaronder de Russische regio Kaliningrad en de omliggende Oostzee, Oost Finland, de Zwarte Zee en de oostelijke Middellandse Zee.

Het wegvallen van een GNSS-signaal kan leiden tot een reeks problemen waaronder onvermogen om GNSS te gebruiken voor waypoint navigatie, verlies van naderingscapaciteit voor gebiedsnavigatie (RNAV), onnauwkeurige terreinwaarschuwingen, inconsistente positie op navigatiedisplays en mogelijke inbreuken op het luchtruim of route afwijkingen.

De EASA beveelt de nationale luchtvaartautoriteiten aan ervoor te zorgen dat er noodplannen worden opgesteld en waar nodig waarschuwingen afgeven waarin de getroffen gebieden worden beschreven.

Zie reactie van mij onder artikel NL vliegt eerste 10.000 uur met F35: Soms is beproefde, conventionele techniek helemaal zo gek nog niet. Zou in een moderne oorlog een vliegtuig als bijvoorbeeld de ‘Tiger moth’ of iets dergelijks het enigste vliegtuig zijn wat nog daadwerkelijk kan vliegen? Gewoon met de hand, met staalkabel en zonder dure elektronica, zowel in het vliegtuig als op de grond, die kapot kan gaan?

Als bovenstaand artikel lees zou je denken dat dit toch geen gek idee is. Hans Peer

De Oekraïense vliegtuigfabrikant Aeroprakt en het Duitse Flight Design (FD) ondervinden de oorlog aan den lijve en zijn niet langer in staat vliegtuigen te produceren. Lees verder →

De nieuwe Italiaanse vrachtmaatschappij AlisCargo Airlines heeft recent haar vloot verdubbeld dankzij de huur van twee 777-200ERs. Lees verder →