EDAY 2022 - 'Trots China digitaal wereldleider' - Emerce

2022-10-10 19:22:01 By : Ms. Josie Wu

China wil over 27 jaar wereldleider zijn op het gebied van tech en wetenschap. In 2030 al op AI. Manya Koetse liet op Emerce eDay zien met welk vaart China dit buiten ons zicht realiseert.

De Chinese muur doet nog steeds, of weer, dienst om invloeden van buiten te weren. In deze tijd gaat het echter om digitale invloeden. Westerse apps krijgen amper of geen voet aan de grond in China, worden actief geweerd. Voor alles dat wij hier kennen, bestaan daar lokale varianten. Die niet zelden groter en beter zijn.

Dat wij de Chinese digitale vooruitgang niet zien, betekent niet dat die niet bestaat. Het tegendeel is waar. Gisteren op Emerce eDay vertelde Manya Koetse, Sinoloog en internationaal bekend als oprichter en hoofdredacteur van What’s on Weibo, wat wij niet weten van China.

“Over 27 jaar bestaat het land honderd jaar. Tegen die tijd wil huidig president Xi Jinping dat zijn land koploper is met tech en wetenschap”. Een geavanceerd, volledig ontwikkeld land.

“Er is al een florerend techlandschap dat we hier niet zien”, door de digitale Muur. De ontwikkelingen gaan sneller, de apps zijn grootser. Veel app-bouwers hebben niet eens meer een website. Alles gaat per mobiel. Waar het Westen zich nog kan verzetten tegen verandering (‘vroeger was het beter‘) is alle vooruitgang in China pure winst.

“Je ziet nu ook een nieuwe generatie techgiganten opstaan. Dan aan partijen als Meituan, Bytedance, Didi en Pinduoduo. Die zijn actief over de volle breedte van het digitale ecosysteem. Hoe breder ze werken, hoe meer data ze verzamelen, hoe meer nieuwe diensten ze kunnen maken.” Hun ambitieniveau is niet kleiner dan super-app WeChat. Daar doet de Chinees alles mee: van communiceren, betalen, zich entertainen, shoppen en alles daar omheen. De app van Tencent heeft een miljard gebruikers.

Jongeren stappen als vanzelfsprekend in bij elke nieuwe app, maar ook ouderen zijn snel aan boord. Koetse vertelt dat app-bouwers bij wet verplicht zijn een ‘seniorversie’ van hun software te maken, bijvoorbeeld met grotere karakters. Niemand mag achterblijven.

“De rode draad in alles is e-commerce. Dat brengt ook een nieuwe generatie influencers met zich mee.” De sinologe liet in de Kromhouthal in Amsterdam zien dat winkels op praktische elke hoek van de straat live streams met shoppingsessies houden alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat ís het daar ook. Winkeliers laten geen kans onbenut om belangstellende kopers binnen te hengelen.

Maar niet enkel de streamende schoenverkoper wordt micro-influencer. Virtuele influencers bestaan ook en krijgen dikke sponsorcontracten aangeboden. Dat zijn karakters die door computers zijn gegenereerd die op commando kunnen zijn en zeggen wat de adverteerder wil. Altijd paraat en van onbesproken gedrag. “Je ziet bijvoorbeeld ook farmfluencers: boeren die hun oogst direct op het land al promoten op social media en direct verkopen aan mensen in de stad.”

De jonge generatie Chinezen kijkt niet meer op tegen het westen. “Ze groeien op in een China dat internationaal iets betekent. Ze zijn nationalistischer dan de generatie boven hen en zijn trots op hun land, merken en cultuur.”

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond