Wat zijn de kosten van een sloep? | Informatie voor de watersporter

2022-09-18 19:41:45 By : Ms. Emma Jiang

Home > Wat zijn de kosten van een sloep?

Een grote picknickmand, drankjes uit het koelvak en vanuit zachte kussens vanaf het water genieten van pittoreske stadjes en mooie natuur. Sloepvaren is de ultieme manier om helemaal tot rust te komen na een drukke werkweek. Sloepen zijn stil en stabiel en in alle soorten en maten te krijgen. Maar tegen welke prijs? En wat zijn de jaarlijkse kosten van een sloep? NauticLink zoekt het uit.

Van oorsprong werd de sloep gebruikt als reddingssloep en stond deze aan dek van grote schepen. Ook werden sloepen gebruikt om aan land te gaan. Deze sloepen waren van hout, overnaads gebouwd en hadden een scherpe, rechte boeg en spiegel. Ze werden ontworpen om bij nood veel mannen te kunnen herbergen, daarom zijn reddingssloepen breed en stabiel. De vaareigenschappen van een reddingssloep zijn hierdoor wel minder goed. In sloepen wordt van oorsprong geroeid. Dit is overigens nog altijd een populaire sport.

Reddingssloepen werden stevig en degelijk gebouwd en waren daardoor vaak nog goed genoeg voor een tweede leven als recreatieboot. Echte reddingssloepen zijn nog steeds gewild. Maar sinds het einde van de vorige eeuw, zo rond 1995, werden nieuw gebouwde sloepen opeens razend populair. De plompe bootjes van rond de 6,50 meter met een kabelaring van dik touw, voorzien van een binnenboordmotor en stuurinrichting gingen sindsdien als warme broodjes over de toonbank. En deze populariteit duurt nog steeds voort.

De kosten van een sloep variëren, omdat er veel verschillende soorten sloepen zijn. Vissloepen zijn meestal wat kleiner en vooral functioneel. De roeisloep noemden we al eerder, deze wordt gebruikt om met teams te roeien met dikke riemen. De Harlingen Terschelling is bijvoorbeeld een bekende sloeproei-wedstrijd. 

Verder noemden we al de reddingssloep. Dit zijn moderne voormalige reddingsloepen van 8 of meer meter lengte. Ze worden in steden ingezet als rondvaartboot of zijn met schipper te huren voor feestjes. En dan zijn er natuurlijk de recreatiesloepen. Dit zijn boten van onder de vier meter tot wel tien meter lengte of meer.  Tenslotte horen we ook regelmatig de naam tender of tendersloep. Een tender is van oorsprong een bijboot bij een groter jacht om bemanning en bagage aan boord te brengen. Daarvoor is een tender meestal sportiever gebouwd en kan ze sneller varen dan een sloep. Een spiegelsloep is vaak een houten sloep met hartvormige spiegel.

Sloepen kennen veel gradaties van luxe, ook dit zorgt voor een verschil in prijs. Denk aan een boegschroef, een toilet en een kleine roef of kajuit. Ook aan extra’s als een ijskast, kookhoek, zonnedek of een zwemtrap hangt een prijskaartje. Sommige sloepen zijn zeewaardig en voorzien van zware motoren, een plotter en degelijke navigatieverlichting, deze sloepen kosten meer.

Sloepen verschillen ook in materiaal. Oorspronkelijk waren sloepen van hout, maar tegenwoordig worden ze vooral van polyester gebouwd. Ook zijn er aluminium en stalen sloepen. Duurzaamheid speelt steeds vaker een rol, deze sloepen zijn dan uitgerust met een elektromotor. Het nieuwste op de markt zijn sloepen die uit de 3D printer komen en daardoor geheel zijn vervaardigd uit materiaal dat recyclebaar is. 

Gemiddeld zijn de kosten van een sloep zo’n 22.500 euro. Dat is het snelle antwoord op de vraag: wat betaal je voor een sloep? Aangezien sloepen echter  in allerlei soorten en maten verkrijgbaar zijn, zijn de prijzen ook sterk uiteenlopend. De laagste prijs voor een sloep is rond de 3.500 euro. Dan hebben we het over een polyester bootje van onder de vier meter met een kleine buitenboordmotor als voortstuwing. Dit soort boten hebben soms meer weg van een vissersbootje dan van een sloep.

In de prijscategorie van rond de 10.000 euro kunnen we kiezen voor een ‘kleine’ nieuwe sloep van tussen de vier en vijf meter, eventueel met elektrische voortstuwing. Op de tweedehands markt zijn uiteraard iets grotere sloepen te krijgen voor deze prijs. Je koopt dan bijvoorbeeld een boot met een buiskap of een kleine tent en meer extra’s.

Wie 20.000 euro te besteden heeft, kan kiezen uit een grote variatie aan sloepen. Alle bouwmaterialen zijn beschikbaar. De lengte van deze sloepen ligt rond de zes meter, wat we een ‘normale’ sloep zouden noemen.

Gaan we tienduizend euro hoger kijken met een budget van 30.000 euro, dan zien we aanzienlijk meer luxe en grotere boten. Schepen waar ook een tocht met twee families mee kan worden gemaakt of waarop een overnachting mogelijk is. Deze boten hebben meer klasse. Ook geslaagde renovatieprojecten van bijvoorbeeld oude reddingsboten of werkschepen vallen in deze prijscategorie.

Sloepen die rond de 40.000 euro kosten, hebben namen als ‘admiraal-sloep’ of de toevoeging ‘cabin’, ze zijn voorzien van een kleine kajuit of roef. In deze klasse vinden we meer boten van rond de zeven meter.

Bij een prijsniveau van 50.000 euro zien we vooral tendersloepen of tenders. Snelle motorboten met een scherpe boeg en een aflopende spiegel. Ook zien we meer one-offs: unieke boten met een hoge afwerkingsstandaard.

Rond de 60.000 euro hebben sloepen bijna allemaal een zware motor voor hoge snelheden. Boven de 70.000 is het aanbod nog maar zeer gering, hoewel er voor 150.000 euro nog tweedehands sloepen te koop staan. In dit geval een Jan van Gentsloep van 10,35 meter versie Cabin met een 325pk motor en de toevoeging ‘fulloptions’.

Tot zover een beeld van de aanschafprijs van een sloep. Dat zijn nog niet de kosten voor het gebruik van de sloep. Je boot heeft een ligplaats nodig. De prijs wordt berekend per vierkante meter en de tarieven verschillen per regio.

Voor een zomerplek iets boven Amsterdam worden tarieven gerekend tot 55 euro per vierkante meter. In de jachthaven van Lauwersoog is dit de helft. Voor een sloep van 6,5 bij 3,5 meter heb je een oppervlakte nodig van 23 vierkante meter (ja, je moet de hoeken ook betalen ;-)). Voor de winter geldt vaak een vergelijkbaar tarief. Dan gaat het wel om een plekje in een geïsoleerde loods. 

De kosten voor motoronderhoud zijn 750 tot 1500 euro per jaar voor een binnenboordmotor en 250 tot 400 euro voor een buitenboordmotor. Een kleine beurt voor je sloep is goedkoper: 150 tot 300 euro voor een binnenboordmotor en 75 tot 275 euro voor een buitenboordmotor.

Een makkelijke richtlijn: reken voor de gemiddelde, jaarlijkse kosten van je sloep ongeveer 10% van de waarde van de boot. Het kan ook voor minder, dat is afhankelijk van het vaargebied en het gebruik van de boot. 

Dit bericht is geschreven door Klaas Wiersma, onafhankelijk watersport journalist voor Nauticlink. Wil je reageren op dit bericht? Laat hieronder een reactie achter of stuur Klaas Wiersma een e-mail via nieuwsdienst@nauticlink.com of contact hem via linkedin.

Op nauticlink.com vind je alle informatie die je als watersporter nodig hebt.

Je vindt er nieuws, opinie, actuele meteo- en vaarinformatie, vaartips en meer dan 6.000 bedrijven en organisaties.

Aanvullende informatie en bedrijvengids Nauticlink geeft u een compleet overzicht van alle Nederlandse en Vlaamse watersportsites over boten en varen. Verder vindt u er veel informatie over het getij, de getijden eb en vloed, en getijdenkalenders en getijdenklokken.

Met daarbij sites over onze maritieme geschiedenis met al z’n windjammers, driemasters en klassieke vaartuigen. U vindt op Nauticlink werkelijk alle Nederlandstalige watersportsites over boten, zeilboten, motorboten, opblaasboten of rubberboten, sloepen, vletten, sportboten, speedboten, zeiljachten, motorjachten, motorkruisers, ja in feite alle watersportsites over alles wat vaart van een jolletje, piraatje of optimist tot mega jachten en super yachts aan toe.

Daarbij horen ook de jachtverhuur bedrijven, zeiljachtcharters en motorjachtcharters. De jachtcharterbedrijven zijn ingedeeld per provincie.

En natuurlijk ook alle bedrijven en watersportbedrijven zoals importeurs van jachten of werven waar deze schepen worden gebouwd. Niet alleen nieuwbouwwerven, maar ook onderhoudswerven staan hier keurig gerangschikt.

Net als alle sites over bootonderhoud. Dat zijn jachtschilders, scheepstimmerbedrijven (waar vind je nog een scheepstimmerman?) coatings- en straalbedrijven, maar ook specialisten op het gebied van dieselmotoren, met name marine diesels en elektromotoren. Deze houden zich bezig met alle soorten schroefassen en scheepsschroeven, zeg maar alles wat met de voortstuwing van een boot te maken heeft.

Op Nauticlink vindt u alle mogelijke bootonderdelen en bootaccessoires, zowel nieuw als tweedehands of gebruikt. Met daarbij alle watersportwinkels en online shopping en verkoop. Deze bootspullen variëren van bootschoenen, waterkaarten en zeilkleding tot lieren, scheepsverlichting, scheepsportretten, maritieme kunst, zeilposters, maritieme foto’s, posters, stickers voor bootnamen en watersport cadeaus.

Verder ook de eigen Nauticlink getijdenkalenders, getijdentabellen, getijdenklokken en getijden horloges, waarop u de waterstanden eb en vloed (hoogwater en laagwater) afleest. Voor wie een boot wil kopen is er een handige lijst met alle watersportsites met gebruikte boten en jachtmakelaars.

En natuurlijk ontbreken ook de taxateurs en scheepsexperts hier niet! Er zijn ook zeer leerzame home pages met ervaringen van bootkopers. Heb je eenmaal een boot, dan is het vinden van een ligplaats, zomerstalling of winterstalling snel geregeld via Nauticlink. En vergeet dan ook de bootverzekering niet in orde te maken. Er is een aparte lijst met scheepsverzekeraars en scheepsfinancieringen.

Behalve een boot kopen, kun je een boot (motorboot, kanaalboot of zeiljacht) ook huren bij een charterbedrijf.

Sommigen spellen ‘Nauticlink’ als ‘Nauticklink’, met een extra k. Fout dus. Huurboten vind je overal. Van IJsselmeer tot in Kroatië het Caribisch Gebied, Griekenland of Turkije. Voor een mooie vaarvakantie of zeilvakantie kun je natuurlijk ook gewoon meezeilen met anderen, of een reis op een klipper van de bruine vloot boeken.

Wie zeilvakanties zoekt zou ook kunnen denken aan flottielje zeilen met een groep. Wie het ruime sop kiest is gebaat bij ervaring. Die kun je stapsgewijs opdoen, van jongs af aan via zeilscholen en zeilkampen. Maar zeezeilen kun je ook leren via een zeezeilschool. Voor boten langer dan 15 meter heb je overigens een vaarbewijs nodig.

Liefhebbers van nautische kunst vinden op Nauticlink veel links naar maritieme schilderijen en posters. Nauticlink biedt verder veel informatie over vaargebieden op binnenwater, meren en rivieren.